PER FER CRÉIXER LES IDEES
A) PLUJA D’IDEES
– Apunta-ho tot, fins i tot el que et sembli obvi, absurd o ridícul. No prescindeixis de res! Com més idees tinguis de sortida, més ric serà el text. Potser podràs aprofitar més endavant una idea aparentment pobra o folla.
– No valoris les idees ara. Després podràs retallar el que no t’agradi. Concentra tota la teva energia en el procés creatiu de buscar idees.
– Apunta mots solts i frases per recordar la idea. No perdis el temps escrivint oracions complexes o detallades. Has d’apuntar ràpid per poder seguir el pensament. Ara, el paper només és la prolongació del teu pensament.
– No et preocupis per la gramàtica, la cal·ligrafia o la presentació. Ningú més que tu llegirà aquest paper. És igual si se t’escapen faltes, taques o ratlles tortes.
– Juga amb l’espai del paper. Fes fletxes, rodones, ratlles, dibuixos. Marca gràficament les idees. Agrupa-les. Dibuixa-les.
B) L’ESTRELLA
L’estrella deriva de la fórmula periodística de notícies, segons la qual, per informar d’un fet se n’ha de dir el què, el quan, el com i el per què. Aquests sis punts essencials de qualsevol tema, tot i que es poden ampliar amb altres interrogatius:
estrella
Procediment
- Fes-te preguntes sobre el tema a partir de l’estrella. Busca preguntes rellevants.
- Respon les preguntes
- Evita les preguntes i les idees repetides. Busca punts de vista nous.
C) EL CUB
Consisteix a estudiar les sis cares possiblesd’un fet a partir dels sis punts de vista següents:
cub
Procediment:
Descriu-ho: Com ho veus, sents, olores, toques o tastes?
Compara-ho: A què s’assembla o es diferencia?
Relaciona-ho: Amb què es relaciona?
Analitza-ho: Quantes parts té? Quines? Com funcionen?
Aplica-ho: Com s’utilitza? Per què serveix?
Argumenta-ho: Què es pot dir a favor i en contra?